6 kreativa kampanjer för att få fler att göra barn

1. Danmark

Kampanjen går ut på att försöka få danskarna att åka på romantiska resor där de ska “få till det”. I kampanjen ingår även en tävling. Om du föder ett barn och kan bevisa att barnet “kom till” på semestern vinner du barnprylar för tre år.

2. Sydkorea

Bild: Joe Wolf, CC BY-ND 2.0
Bild: Joe Wolf, CC BY-ND 2.0

Den sydkoreanska regeringen beslutade om att släcka ljuset på sina kontor klockan 19:00 den tredje onsdagen i varje månad för “Family Day“. Detta för att “hjälpa personalen att bli dedikerad till barnafödande och uppfostran”. Tjänstemannen som ansvarade för programmet medgav att få gå hem tidigare förmodligen inte har en direkt koppling till att fler barn blir till, men varje liten sak hjälper att höja födelsetalet.

3. Rumänien

Bild: davidd, CC BY 2.0
Bild: davidd, CC BY 2.0

Den kommunistiska regeringen i Rumänien valde 1966, piskan istället för moroten. Barnlösa män och kvinnor över 25 år, oberoende av civilstånd, var föremål för en ny skatt som var så mycket som 20 procent (det var högt där och då). 1967 blev det dessutom oerhört svårt att skilja sig. Endast 28 skilsmässor tilläts 1967 jämfört med 26 000 året innan. Dessutom installerades polisen på sjukhus för att se till att inga illegala aborter utfördes och laglig import av preventiva medel stoppades.

4. Japan

Yotaro

Robotbebisen Yotaro är Japans lösning till det låga födelsetalet. Yotaro kanske inte ser exakt ut som en riktig bebis men han gråter, nyser, fnissar när den kittlas och har en rinnig näsa. Yotaros skapare hoppas på att väcka “föräldrakänslor” hos folk som då kanske överväger en riktig bebis.

5. Ryssland

Bild: César Rincón, CC BY 2.0
Bild: César Rincón, CC BY 2.0

År 2007 förklarade regeringen 12 september till Befruktningens Dag. De hoppas på att genom ge par ledigt från jobbet för att göra sin medborgerliga plikt ska resultera i en babyboom nio månader senare, på Rysslands nationaldag, 12 juni. Kvinnor som föder på nationaldagen kan vinna ett kylskåp, bland annat.

6. Singapore

Den 9 augusti 2012 samarbetade myndigheterna i Singapore med Mentos för att sätta ihop “National Night“, en kampanj avsedd att uppmuntra par att låta sin ”patriotism explodera” och hjälpa nationen att öka sitt födelsetal. Annonsen blev viral med godbitar som “… jag är en patriotisk man, du är min patriotiska fru, låt oss göra vår medborgerliga plikt och tillverka liv”

Vilken metod skulle fungera bäst på dig?